Aanmeldingsprocedure

Alle basisscholen van Bilzen en Hoeselt werken via het systeem van aanmeldingsprocedure.

Gewoon inschrijven kan ook nog zolang er voldoende capaciteit is. De school legt per leeftijdsgroep/per klas het maximum aantal leerlingen vast. Als bepaalde klassen volzet geraken en er leerlingen geweigerd moeten worden, krijgen de aangemelde leerlingen voorrang!

Het zal dus raadzaam zijn om eerst aan te melden en daarna in te schrijven!

Inschrijven

Om in te schrijven in onze school maak je telefonisch een afspraak of je stuurt een e-mail.

Je bezorgt voorafgaand ook een ingevuld gegevensformulier aan de school (zie rubriek Documenten - Gegevens nieuwe leerling).

Als je eerst wil kennismaken met onze school, dan kan dat geheel vrijblijvend. De directeur geeft je met veel plezier een rondleiding.

Welke documenten heeft u nodig voor een inschrijving?

Kids-ID

Indien uw kind geen Kids-ID heeft, mag ook een isi+-kaart van het ziekenfonds of een ander officieel document waaruit de juiste schrijfwijze van de naam en de geboortedatum van je kind blijkt.

Wat vraagt de school nog bij een inschrijving?

De school vraag het rijksregisternummer van je kind. Dat vind je op de Kids-ID of op de isi+-kaart. Met dat nummer controleert de overheid:

• Of alle kinderen tussen 6 en 8 jaar aan de leerplicht voldoen.
  • Of je kind al in een andere school ingeschreven is.

Je moet ook het schoolreglement en opvoedingsproject voor akkoord ondertekenen. Als je dat niet wil doen, kan de inschrijving niet doorgaan.

Omdat wij een openbare en neutrale school zijn, moet je bij de inschrijving in het lager onderwijs ook een keuze maken tussen een cursus in één van de erkende godsdiensten (rooms-katholiek, islamitisch, protestant-evangelisch, orthodox, anglicaans, israëlitisch) of niet-confessionele zedenleer.

Als je kind al eerder in een school was ingeschreven, meld je dat aan de nieuwe school.

Wanneer mag mijn kind naar school komen?

Kleuter 2,5 tot 3 jaar

Kleuters vanaf 2,5 tot 3 jaar mogen in het kleuteronderwijs op school aanwezig zijn vanaf een van de volgende instapdagen:

• de eerste schooldag na de zomervakantie;
  • de eerste schooldag na de herfstvakantie;
  • de eerste schooldag na de kerstvakantie;
  • de eerste schooldag van februari;
  • de eerste schooldag na de krokusvakantie;
  • de eerste schooldag na de paasvakantie;
  • de eerste schooldag na Hemelvaartsdag;

Vóór de instapdag mag een kleuter tussen twee jaar en zes maanden en drie jaar niet op school aanwezig zijn.

Kleuters die twee jaar en zes maanden worden op een instapdag, kunnen op die dag in het kleuteronderwijs onmiddellijk toegelaten worden.

Het Departement Onderwijs heeft een handige tool om precies uit te rekenen wanneer uw kind mag instappen in de kleuterschool.

Kleuter ouder dan 3 jaar

Kleuters ouder dan 3 jaar kunnen elke dag worden ingeschreven en in de school toegelaten zonder rekening te houden met de instapdagen.

Lager

Om toegelaten te worden tot het gewoon lager onderwijs moet een leerling minstens zes jaar zijn voor 1 januari van het lopende schooljaar.

Meer informatie vind je in het schoolreglement.